Not Applicable

Ibland kommer jag på mig själv med att sitta och flina som ett fån på tunnelbanan. Jag är alldeles genomsur och glad; jag har råkat ut för ett ordregn. Meningarna har fallit på sin plats och trots att vi vet att det inte finns någon mening med nånting verkar världen självklar. Livet är grått och trist, jag är grå och trist, men ibland känner jag hur orden rinner ur fingrarna likt champange. Bokstäverna är pusselbitar som faller på sin plats. Och då gör det inget att jag är en människa av sju miljarder.

 

Vårt alfabet har bara tjugoåtta bokstäver och alla medborgare har lika stor rätt att använda dem. Alla bokstäver och ord har redan blivit skrivna, sagda och lästa otaliga gånger förr. Författare har skrivit romaner, poeter har skrivit dikter, politiker har hållt tal. De har haft all makt över dessa tjugoåtta bokstäver, de har gjort precis som de vill med dem, de har lindat orden runt pennan efter eget behag. Men ibland är det som om alfabetetet bara är vårt. Idag ligger språket i våra händer. Den sjugoåttonde dagen av en solig vårmånad för arton år sedan kunde vi inte stava. Nu klarar våra ord sexhudratusen miljarders nanometers motvind. Vi vet bäst och vi vet att vi vet bäst och vi vet att vi vet att vi vet bäst.

 

Har jag nämnt att himlen ibland kan vara grå? Har jag klagat över alltings montona mellantinghet, den tradiga tristessen som tenderar att tynga ned tillvaron? Har jag nånsin sagt att livet inte är bättre än vad man gör det till? Må så vara. Det finns dock ljusglimtar, det finns hyfsat starka lysrör och det finns norrsken. Vissa stjärnor skiftar inte. Jag uppskattar långa frukoststunder, jag estimerar musikaliska ljud och jag dyrkar ett gäng personer som sätter guldkant på min tillvaro. Konst som formas från ettor och nollor värderar jag högre än vad jag egentligen förstår.

 

Vad är min röda tråd i detta svamlande sammelsurium, vad är meningen med meningarna egentligen? Finns det någon poäng att poängtera på överhuvudtaget? Kära läsare, du har inte varit tillräckligt allert. Det finns ingen mening med något. Därför har FRA har mycket att tacka för.

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Heej! Vilken söööt blogg :)

Jag undrar, hur många besökare har du i din blogg? kram www.josefinsorbom.blogg.se

2009-10-31 @ 22:53:43
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

Happy Halloween :)

2009-10-31 @ 23:04:19
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: City

Hej du!



En frågestund i min blogg.

Vad tycker du om våldtäkt?



Kram C

2009-10-31 @ 23:14:03
URL: http://gatc.blogg.se/
Postat av: Nils

Underbart, bravisssimo, sjukt bra, grymt, godnatt.

2009-11-01 @ 02:08:18
Postat av: Lyra

jo jag tänkte skriva något trevligt om hur alitterationerna landade rakt på min glada poettunga men sen blev jag distraherad av den animerade reklamen för graviditetstest här ovanför och insåg att det ändå inte skulle hålla måttet bredvid de tre första kommentarerna. men jag hejar på dig, du vet. men snart tar årets äppelsäsong slut. det är synd. man får hålla tillgodo med satsumas.

2009-11-01 @ 21:39:03
URL: http://www.fikssion.se
Postat av: simone

den där citybruden verkar galen

2009-11-02 @ 20:06:40
Postat av: simone

alltså den där citybruden verkar galen

2009-11-02 @ 21:09:20
Postat av: simone

MENÅH VAD JOBBIGT DUBBELT HATA INTERNET/BLOGG.SE

2009-11-02 @ 21:10:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0